tirsdag den 14. august 2012

Copenhagen Fashion week S/S 2013

Så er vi kommet til den tid på året igen, hvor ferien er forbi og Copenhagen Fashion Week står for døren. Vi har set meget frem til at se en masse fantastiskes shows, trends og kommende kollektioner, som kan vise et stærkt inspirerende dansk design og mode for foråret /sommeren 2013.

Da tasken med kamera, blok og kuglepen er pakket samt de flade sko er på, går det afsted til første show. Ja så er det man tænker..... jeg har lejligheden fuld af smarte og lækre sko med høje hæle, der lige byder sig til sådan en anledning, som Copenhagen Fashion Week. Men når man skal Blogge og skynde sig fra show til show rundt i det københavnske gadeliv/trafik med offentlig transport fra morgen til midnat, så har jeg bare erkendt de høje hæle ikke fungere. Har afprøvet det tidligere og også haft dem med, som skifte sko samt cyklet rundt og en taske fuld af vabel plaster. Men når man skal stå op så lang tid og vente i kø, så holder man ikke på høje hæle ikke i vores modeuge tempo.

Rasmus er på vej fra Stockholm og jeg tripper i køen til første show og håber han når frem i tide, da han har skrevet han er forsinket. Heldigvis når han ind til showet, men efter vi har sat os på 4. række, taber jeg min Iphone ned under de trapper vi sidder på og må forbi alle gæster igen og ned under trappen for at lede efter den. Jeg når lige i sidste øjeblik at finde Iphone ( heldigvis i et stykke) og min plads igen for  THE SHOW MUST GO ON...............................................................

FRENCH CONNECTION


French Connection fremviste deres kollektion SS13 på Gallery Show Scene. Med inspiration i efterkrigstiden og 50-ernes Amerika og England havde de skabt en brugbar og fin kollektion. På damesiden, var der gennemknappede skjortekjoler i A-snit. Lady-like bluser med sløjfer i halsen, blev stylet med pensilskirts og ledte tankerne hen på dengang farmor var ung. Mørkeblå blondenederdele med koral farvet foer blev vist med blå lette silkebluser med små ærmer. Her var Capri-bukser i sort/hvid/beige med maritime islæt. Bredstribede jakker i gul/blå og rosa/gråblå. Nogle kjoler var i lækre ikat-vævede stoffer (sandvasket bomuldsvoile?) De var virkelig flotte. Samme ikat-mønster gik igen i en serie med pailletjakker og kjoler i farverne koral, sort, pink, rosa, turkis, lilla og hvid. De var skønne. Herresiden, var mere enkel. Klassiske chinos og bermusashorts med printede t-shirts og Hawaii inspirerede skjorter gav kollektionen liv. Lette Armtjakker og klassiske pullovere i lys strik med kontrastfarver i halsudskæringen gjorde tøjet jordnært, uden at det blev kedeligt..Her var mange ting til at fylde i basisgarderoben og det uden at tøjet blev ”basis-agtigt”.

PETER JENSEN


Peter Jensen har med sin humoristiske stil vist at han er ”klassens glade pust”. Han er ikke bange for at bruge farver og mønstre. SS13 bliver ”Brigitte Bardot møder Teddy Boy møder Mick Jagger”.
Det kommer til udtryk i slim fit jakker og buks i stærk grøn med sort/hvid ternet skjorte og neongul strik. Shorts og habitjakke i lyserød Bardot-tern, som ses i flere kombinationer. Både tern/tern og tern/mælkedrengestrib i lys blå. Lysegrå Catalina inspirerede jakker med knælange shorts. Lyserød strikbluse til damerne med stramme leggins i stærk pink, er ledsaget af tomatrød taske.
Her er herrerne blevet udstyret med den klassiske skoletaske i jumbostørrelse. Den er både i den traditionelle cognacfarvede kærnelæder og i en sort variant. Dertil kan ses fx. lyserød habitjakke med ditto shorts. Det er international style med et glimt i øjet.

ODEUR



Det svenske brand, Odeur viste en let, skarp og dramatisk kollektion. Ret nordisk i sit udtryk. Enkelt og rent. Fine skrædder-inspirerede detaljer, som blev kombineret med en casual og sporty stil. Ærmeløse skjoeter med haremsbukser til herrer. Effekter med smalle skjortekraver og ærmer med udskårede felter. Baggy shorts i grå og hvid mikses med behageligeløse bluser i bordaux og lys grå jersey.
Damesiden viste klassiske pensilskirts med bordaux jakker. Løse bukser og shorts med detaljer i guld og sølv. Grå shorts med pailletvest. Bryderrygge ses i lange løse kjoler og giver kollektionen et sporty udtryk. Der ses detaljer i form af raglanærmer i transparent plastic på skjorter og skulder detaljer på frakker. Der er gode og kontrastfulde materialesammensætninger, bl.a. vaffelstrik i cardigans og lette strikmodeller. Sorte jerseykjoler og stramme bukser med læderdetaljer, igen med udskårede felter, som underbygger det enkle og grafiske ved kollektionen.

DESIGNERS REMIX


Charlotte Eskildsen fra Designers Remix, viste en flot kollektion. Med fine nyfortolkninger af den klassiske habit. To-tonet i grå nuancer med cigaretbukser til. De stramme bukser gik igen i flere variationer bl. a. i sort lak variant med pink overdel. Ellers bød kollektionen på hvide ballon-nederdele i neopren og sæt i gråmelange jersey.
Her var super flotte assymestiske kjoler, med masser af vidde og rynk – i neon-mintgrøn og sart pink poplin. De havde et skønt faldskærms-agtigt udtryk. Det maskuline touch kom fra biker.-inspirerede sorte pailletjakker, som var skønne til de hvide florlette blondetoppe og luftige nederdele i hvid broderi Anglaise. En flot og kontrastfyldt kollektion.

ELSA ADAMS


Vejret var lidt truende, da Elsa Adams afholdt sit modeshow på kajen ved Skuespilhuset. Men heldigvis holdt det tørt. Specialfremstillede blonder fra det franske luksusfirma Solstiss var hovedtemaet i Elsa Adams håndsyede kollektion SS13.
Der var meget blonde, rigtig meget...nogle af de assymestiske guld og sølvfarvede blondekjoler ville nok fungere bedre uden det store blondeærme, som tog fokus fra det egentlige, nemlig selve kjolen. Ærmet virkede meget stort og stift og at skulderpuden tydeligt kunne ses igennem, gjorde det ikke bedre. Blonderne fungerer bedst når de er i samspil med andre materialer. Fx i en tynd bouclé cardigan. Eller som besætninger på en cremefarvet jakke i lækkert tyndt skind. Eller i samspil med de nougatfarvede draperede jerseykjoler. Mange af modellerne havde lynlåsdetaljer. Store grove, kobberfarvede metallynlåse. Nogle mere velplacerede en andre. Specielt der, hvor de var anvendt som kanter i rygudskæringer var flotte og gav fint modspil til de bløde blonder. Men flere steder var de lidt klodsede i udtrykket og så lidt tunge ud i fht. det tynde materiale. Noget af det bedste var en slank, gulvlang (flere kilo tung?) metalfarvet perle/paillet /sten broderet aftenkjole. Den så lækker og eksklusiv ud. Og den dér lyd, da modellen skred ned ad podiet. Ellers var der desværre en del modeller, hvor design og blonde ikke rigtig gik op i en højere enhed.

ASGER JUEL LARSEN



Asger Juel Larsen har format. Internationalt format. Hans kollektion bliver foruden København, også vist i London hvor han er uddannet i 2009, med en BA i Menswear. Som altid er det et dystert univers, han har skabt.
I SS13 var inspirationen hentet fra Goth og militæret. Klassisk twisted trenchcoats og army-inspirerede jakker og store ¾ lange khaki bukser, blev vist med Palladium boots og lange sorte strømper. Lange (super fede) sorte regnfrakker, i tynd nylon med mange lommer, var næsten helt Gestapo-agtige i deres udtryk.
Der var regnslag og tøj med dødningehoved-print i syregrøn på sort bagrund. Sorte nylon kedeldragter med grove, blanke metallynlåse, samt løse sorte bukser, var skødesløst draperet med bælter og havde tydelige referancer til Goth kulturen. Der var en flot sammenhæng i de forskellige styles, I sin helhed var det dystert, dragende og dekadent. Og vil sikkert virke ret voldsomt på nogle. Men tager man et par dele ud og mixer dem med en ”almindelig” garderobe, får man bare en snært af det - det dér interntionale look, som tilstræbes verden over.

IVAN GRUNDAHL


Ivan Grundahl viste varianter af lange frakker og cardigans i sin let genkendelige stil. I Khaki-farvet groft vævede, lækre materialer. De er efterhånden gået hen og blevet en klassiker blandt mange af hans store fanskare, som også sad bænket til showet. Vidde nederdele i bredder, mikset i to farver. Her var flere kombinationer af tern i hvid/sort/grå. Både med store tern og små. Midt i det lyste stærke fuciafarvede, samt enkelte røde kjoler op. Skulpturelle og voluminøse, som er noget af det, der kendetegner Grundahl. I groft hørlærred, i changerende organza og i forskellige former for crépe og piskesmældslærred. Ellers var det de lyse farver og sort som dominerede kollektionen. Som noget nyt, havde Ivan Grundahl herretøj med på podiet. Med re-design af ”sommerhabitten”, oversize bukser med masser af læg, i naturfarvet hør med løs og luftig habitjakke eller med lys rummelig strik. Det så forfriskende og behageligt ud.
Har man først fået en Ivan Grundahl i sin garderobe, går det aldrig af mode. Det er klassisk tidløst kvalitetsmode, det kan kombineres i en uendelighed og igen kombineres fra år til år. 

RIIS


Bag mærket RIIS står Stine Riis, som er uddannet fra London College of Fashion . Hun var vinder af H&M`s design Award 2012, så fra den 20. september vil man kunne købe 12 dele i H&M hun har designet. Titlen på hendes nye Kollektion for summer/spring 2013 er ” Memories of the future”, som jeg tolker, er et spil om følelsen af genkendelighed, men alligevel nyt. Kollektionen er elegant, anvendelig, skulpturel og minimalistisk. De skulpturelle former er bløde og der er flere diagonale linjer samt feminine silke lag. Kollektionen består af lette jakker, silke bluser, højtaljede bukser, korte kropsnære kjoler og nederdele, samt løse kjoler der falder let. Det kan godt være, der var høje forventninger til Stine Riis efter en flyvende start, men må sige de blev indfriet.  En stærk salgsbar kollektion med udtryk af elegance. 


JOHANNA PIHL


Johanna Pihls kollektion var meget rå med læder, som det gennemgående materiale og nogle af modellerne var iført hullet biker handsker. Kollektionen var i kobolt blå, grå, sort, hvid og rød. Der blev vist korte røde læder shorts, stramme læderkjoler, corsager med ruderformede huller, meget korte asymmetriske læder skørter og korte læder toppe. Der var også enkelte modeller i et gennemsigtig organza-lignende materiale, med hvide felter/striber. Tætsiddende silke bukser og læderkjoler med felter hvor man kan se den bare hud. Enkelte bluser og nederdele var tofarvet med et sammensat skråt snit eller stribet felter. En meget lækker detalje var på en hvid bikerjakke, hvor læderet var flettet, så det dannede ruderformede huller foran og på ærmet. Det tvistede den ellers så rå læder bikerjakke til noget mere feminint. Ellers synes jeg måske der var lidt for meget kig til den bare hud, som godt kan blive lidt ”billigt” frem for sofistikeret og lækkert.



BARBARA I GONGINI



COLLECTION 17 står der med store bogstaver ved catwalken til det næste show, med Barbara I Gongini, som er kendt for hendes meget eksperimenterende, visuelle, rå og kunstneriske udtryk. Da showet starter er det ikke lige som man forventede, da de første modeller er i neongult og normalt er det meste i sort. Så det gør allerede kollektionen uforudsigelig og spændende. Modellerne er iført store uglede parykker i matchende farver som resten af kollektionen, neongul, grå og sort. Hun beskriver selv kollektionen for Nordisk avant-garde high-end ud i det ekstreme. Det er visuelt tøj med et eksperimental og legesygt design DNA. Hun har arbejdet med det asymmetriske og specielle foldeteknikker, som giver kollektionen et tidsløst design. Barbara I Gongini er derfor hverken påvirket af moden eller sæsonen, hun er tro mod hendes koncept og udtryk. Hun levere igen et forrygende show med hendes eget formsprog, men alligevel funktionel og lækkert. 


ADIDAS


Afslutningsvis på en fantastisk modeuge uge, tog vi til Skaterparken på Enghavevej for at se det sidst show, som blev Adidas i år og som havde valgt de rette rammer. Trods den sene tid og forsinkelse, var der kø til showet og man fik hurtig en fornemmelse af at udover modefolk, fotografer, journalister, modeller og bloggere så var der en del loyale Adidas-tilhængere og unge mennesker, som også var mødt op så stemningen var allerede god.
Showet var spektakulært, da den indeholdt overraskelse på overraskelse ligesom man tænkte det måtte være højdepunktet, så kom der noget nyt og mere interessant. Fantasien havde frit spil, som man især kunne se i et par Adidas sko, som forestillede lyserøde puddelhunde og hætte med tilhørende buks forstillede en leopard kostume med øre og hale.

Derudover var der basketball toppe, stramme kjoler og jakker, der stumpede til kvinder og træningstrøje-jakker til herre, som indeholdte forskelligt print. Noget var som et maleri fra Picasso med abstrakte ansigter i stærke farver andet lignede Balls fra et spil pool og så var der brugt old school print i form af Tal print i stort format og Adidas Logo.
De kvindelige modeller blev der piftet af, da de trådte ud på catwalken i bikini, leopardprintet oversize bluse med Adidas skrevet med stor skrift. Hertil korte shorts og stramme bukser med lange toppe, trængningstrøjer og stribet jakke. Modellens hår var farvet i regnbuens farver.
Herremodellerne var klædt med printet jakker med rib kant og trænings trøjer med klassisk Adidas striber, et sæt der matchede med buks og jakke i ternet rødt/sort. En anden kom med en T-shirt med stort Adidas logo og en look-a-like kilt i blå/sort/ gul tern. Der kunne også ses korte shorts og cowboy bukser med hvide pletter. Enten med hvid maling eller også overdrevet stonewashed.

Et spændende og oplivende show, som var en go finale på denne sæsons Fashion week. Der var en fin tråd med Adidas' originalitet og stil. Samspillet mellem det sportslige, et gadebillede og undergrundskulturen /subkulturen, gjorde det hele meget farverigt, show pieces /Limited edition eller ej. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar